صفحه اصلی


سوالات متداول

شناسه یکتا غیر فعال شده چطوری می توان دوباره کد یکتا را فعال کرد؟

اگر خطای نا معتبر فقط در سامانه صورتحساب آسان به شما نشان داده می شود وارد کارپوشه شوید و روی علامت چشم کنار کد یکتا کلیک کنید و مجددا کلید عمومی قبلی خود را بارگذاری کنید و اگر در سامانه مودیان هم غیر فعال بود روی گزینه سبز رنگ ایجاد و فعال سازی که در بالا سمت چپ صفحه وجود دارد کلیک کنید و مراحل دریافت کد یکتا را طی کنید لازم به ذکر است که حتما از کلید قبلی خود استفاده کنید و از دریافت کلید جدید خوداری کنید و در نهایت در سامانه صورتحساب اسان روی گزینه بررسی وضعیت کلیک کنید.

خطای Access Denied (عدم دسترسی) هنگام ایجاد کد یکتای مالیاتی را چگونه برطرف کنیم ؟

اگر کاربری که وارد سامانه مودیان شده است، نماینده پرونده نباشد دسترسی لازم برای ایجاد کد یکتا را نداشته و با خطای عدم دسترسی مواجه می شود.

چرا در سامانه صورتحساب آسان وقتی بررسی وضعیت شناسه یکتا بررسی میشود، خطای برقراری ارتباط امن با سرور نمایش داده میشود؟

علت این خطا عدم تطابق کلید عمومی درج شده در کارپوشه با کلید خصوصی درج شده در نرم افزار میباشد وارد کارپوشه سامانه مودیان شوید و کلید عمومی را مجدد بارگذاری فرمایید و مجدد در سامانه صورتحساب آسان روی گزینه بررسی وضعیت کلیک فرمایید تا شناسه یکتا فعال شود.

صورتحسابهای نوع 2 را میتوانیم بصورت تجمیعی ارسال کنیم؟

این امر بستگی به توافق شما با ممیز مالیاتی دارد. پیشنهاد می شود با مشاور مالیاتی مشورت گردد طبق دستورالعمل‌ها، هر صورتحساب باید مجزا ثبت شود .

اگر شماره سریال فاکتور ارسالی اشتباه باشد آیا باید فاکتور اصلاح شود یا راه دیگری هست؟

سریال صورتحساب الکترونیکی هیچ ارتباطی به سریال نسخه کاغذی ندارد و اگر با موفقیت ارسال شده است و خریدار تأیید کرده، نیازی به اقدام خاصی نیست. لیکن اگر بخواهید می‌توانید صورتحساب صادر شده را اصلاح و صورتحساب اصلاحی را با سریال جدید ارسال نمایید.

درصورتی که در یک صورتحساب نوع یک که اطلاعات خریدار هم درکارپوشه ثبت شده باشد با وضعیت عدم نیاز به واکنش مواجه شدیم چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورتیکه صورت‌حساب مذکور در کارپوشه خریدارنیز درج شده است نیازی به اقدام دیگری وجود ندارد.در غیر اینصورت میتوانید ابتدا یک صورتحساب جدید صادر نموده وپس از ارسال موفق در کارپوشه صورتحساب اولیه را ابطال نمایید.

آیا مودی در سامانه مودیان موظف است فقط صورتحساب فروش خود را ثبت نماید و صورتحساب های خرید را فقط فروشنده می تواند ثبت کند یا در صورت عدم ثبت صورتحساب توسط فروشنده ، خریدار باید ان را در معالات فصلی ثبت کند؟

درحال حاضر هیچ امکانی برای ثبت صورتحساب خرید در کارپوشه وجود ندارد و لازم است مشابه گذشته گزارش خرید در معاملات فصلی رد شود.

اگر صورت وضعیت رو در قالب صورت حساب فروش ارسال کنیم مشکلی پیش می آید؟

تعیین اینکه صورتحساب فروش صادر کنید یا پیمانکاری، توسط شما و کارفرما به صورت توافقی انجام می‌شود و اگر شما صورتحساب صادر شده را کارفرما تأیید کند، دیگر مشکلی نخواهد بود.

چند روز بعد از ارسال فاکتور میتوان صورتحساب ابطالی ایجاد کرد؟

بطور کلی مهلت زمانی برای صدور صورتحساب ارجایی( ابطال ، اصلاح و برگشت از فروش) ا اعلام نشده است.لازم است تاریخ صورتحساب ارجایی پس از تارخ صورتحساب مرجع تنظیم و در بازه 12روز اخیر ارسال گردد.

صورتحساب ارسال شده در اظهارنامه ارزش افزوده نشسته اما در کارپوشه مودیان عدول ثبت شده است.

زمانی که عدول از حد مجاز ماده 6 رخ می‌دهد، شما ملزم به تسویه ارزش افزوده هستید و تا زمانیکه اینکار را انجام ندهید، به خریدار اعتبار مالیاتی داده نمی‌شود.پس از افزایش مالیاتی ماده 6 صورتحساب اصلاحی صادر گردد.

تکلیف صورتحساب‌های خرید در سامانه مودیان به چه صورت است؟

در صورتیکه صورتحساب‌های خرید در سامانه مودیان ارسال شده باشد نیازی به ثبت در معاملات فصلی نیست و صرفا لازم است صورتحساب را تایید کنید. اما اگر خرید در سامانه ثبت نشده باشد لازم است از طریق معاملات فصلی آن را اظهار نمایید.

در صورتیکه صورتحساب با اطلاعات درست برای مشتری فرستاده شود و طرف مقابل به اشتباه رد بزند، در اینصورت باید مجدد فاکتور جدید صادرشود یا فاکتور صادر شده را ویرایش کند؟

هر دو راهکار قابل اجرا می‌باشد. در صورت تمایل به صدور صورتحساب جدید، لازم است صورتحساب قبلی ابطال گردد.

درصورتیکه صورتحسابی از سامانه جامع تجارت ارسال گردد و طرف مقابل بدلیل «اشتباه بودن نام خریدار» صورتحساب را رد کند چطور باید صورتحساب را اصلاح و ثبت کنیم؟

اگر به کدیکتا استفاده شده در سامانه جامع تجارت دسترسی دارید لازم است پس از اصلاح مشخصات خریدار، یک صورتحساب جدید ثبت نمایید. توجه داشته باشید که شماره سریال صورتحساب باید جدید ثبت شود و تاریخ صدور در مهلت قانونی باشد.

اگر فاکتور ارسالی و رسید انبار مربوط به تاریخ خاصی باشد و مهلت قانونی آن تمام شده باشد و شرکت مربوطه در تاریخ بعد از آن فاکتور را در سامانه مودیان ثبت کرده باشد صورتحساب را رد کنیم یا تایید؟

اگر فرصت قانونی برای صدور صورتحساب در تاریخ اولیه وجود دارد و تمایل دارید صورتحساب مذکور در همان تاریخ خاص باشد از خریدار بخواهید صورتحساب را ابطال و به همان تاریخ ثبت نماید. اما اگر مهلت قانونی ارسال صورتحساب گذشته است، لازم است با فروشنده همکاری کنید و صورتحساب ارسالی را تایید کنید.

زمان ایجاد صورتحساب در قسمت تعریف مشتری برای افراد حقیقی چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر مشتری شما مودی مالیاتی میباشد کد اقتصادی را از ایشان مطالبه نمایید. در غیر اینصورت میتوانید صورتحساب نوع 2 بدون معرفی مشتری صادر نمایید.

شرکتی با نرخ مصوب بلیط هواپیماخریداری می‌کند و با همان قیمت به مشتریانش می‌فروشد و شرکت صادرکننده بلیط به این شرکت درصد میدهد و در صورت حسابهای اعلامی عدد کمیسیون را اعلام می‌کند. شرکت خریدار داخل صورتحساب ارسالی به سامانه مودیان مبلغ فروش را باید اعلام کند یا مبلغ کمیسیون؟

نحوه فروش شما حق العمل کاری می‌باشد و لازم است ابتدا یک قرارداد بین شما و شرکت هواپیمایی منعقد گردد و با الگوی بلیط هواپیما شناسه حق العمل کاری درج گردد. سپس کل مبلغ را در صورتحساب خریدار ثبت نمایید. توجه داشته باشید که چون کل مبلغ توسط شما دریافت می‌شود لازم است هنگام رسیدگی مدارک کافی برای ارائه به ممیز را داشته باشید تا کل مبلغ به عنوان درآمد شناسایی نشود.

در ارسال صورتحساب در سامانه مودیان ساعت هم در تاریخ ارسال تاثیر دارد؟

بله در سامانه مودیان ساعت هم بخشی از تاریخ است و درصورتیکه وارد نشود به صورت سیستمی ساعت صفر بامداد درنظر گرفته می‌شود.

آیا در سامانه مودیان تسلسل سریال صورتحساب مهم است؟

طبق قوانین سامانه مودیان، تسلسل سریال مطرح نبوده و صرفا لازم است صورتحساب‌های هر روز نسبت به روز گذشته صعودی وغیر تکراری باشد.

اگر مهلت 12روزه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان گذشته باشد چطور میتوانیم صورتحساب ارسال کنیم؟

با اصلاح تاریخ صورتحساب و ثبت فاکتور در بازده زمانی 12روز اخیر امکان ارسال صورتحساب فراهم می شود.

برای ارسال فاکتور در سال مالی جدید چطور می‌توانیم شماره سریال صورتحساب را از شماره یک شروع کنیم؟

در سامانه مودیان هر صورتحساب شماره منحصر به فرد دارد وامکان صدور صورتحساب با یک سریال وجود ندارد. در صورت تمایل می‌توانید متناسب با تعداد صورتحسابها سال صدور را در اول سریال درج نمایید. مثلا اگر در یکسال کمتر از 10000 صورتحساب دارید می‌توانید سال را در ابتدای سریال اضافه نمایید (مانند: 14030001). همچنین می‌توانید برای هر سال مالی یک کدیکتا مالیاتی جدید دریافت نموده و سریال صورتحساب‌ها را از یک آغاز کنید. با توجه به اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در این‌خصوص، پیشنهادی می‌شود سریال صورتحساب‌ها به صورت صعودی و در ادامه سال مالی قبل باشد.

آیا در سامانه مودیان امکان ارسال صورتحساب‌های تجمیعی وجود دارد؟

طبق قوانین سامانه مودیان لازم است صورتحساب‌های الکترونیکی به صورت مجزا و منطبق بر صورتحساب فروش صادر و ارسال گردد.

نحوه ارسال صورتحساب ابطالی در سامانه صورتحساب آسان به چه صورت است؟

روی آیکن زرد رنگ توضیحات فاکتور کلیک کنید و در انتهای صفحه روی آیکن ابطالی کلیک کنید. سپس شماره سریال صورتحساب فاکتور ابطالی را ویرایش نموده و آن را ثبت کنید. در نهایت روی گزینه تازه‌کردن کلیک کنید و بعد صورتحساب را ارسال نمایید.

ارسال صورتحساب اصلاحی روی صورتحساب رد شده و تایید طرف مقابل در صورتیکه صورتحساب با اطلاعات درست برای مشتری فرستاده شود وطرف مقابل به اشتباه رد بزند،در اینصورت باید مجدد فاکتورجدید صادرشودیا فاکتور صادرشده را ویرایش کند؟

لازم است صورتحساب اصلاحی ارسال گردد و طرف مقابل ان را تایید کند توجه داشته باشید که در صورتحساب جدید شماره صورتحساب تغییر خواهد کرد و این موضوع مشکلی به لحاظ مالیاتی ندارد.

اگر مهلت قانونی ارسال صورتحساب به سامانه مودیان گذشته باشد چطور میتوانیم صورتحساب ارسال کنیم؟

بااصلاح تاریخ صورتحساب وثبت فاکتور در بازده زمانی 12 روز اخیر، می‌توانید صورتحساب خود را ارسال کنید.

خطای نامعتبر و یا خطای برقراری ارتباط امن با سرور به چه منظور است؟

لازم است مطابق فیلم‌ آموزشی«اتصال مجدد کد یکتا به کارپوشه» نسبت اصلاح کلید های شناسه یکتا و فعال سازی مجدد ان اقدام فرمایید.

امکان حذف شناسه یکتای فعال وجود دارد؟

در صورت وجود صورتحساب ارسال شده در شناسه یکتا امکان حذف آن وجود نخواهد داشت.

چگونه می‌توان شناسه ثبت قرداد دریافت نمود ؟

ابتدا وارد کارپوشه مالیاتی شوید و بعد از ورود به پرونده گزینه قرارداد های پیمانکاری را انتخاب نموده و مراحل را طبق فیلم آموزشی انجام نموده و در پایان شناسه یکتای قرارداد پیمانکاری صادر می گردد .

در چه صورت باید شناسه یکتا کالا را از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات دریافت کرد؟

به طور کلی اگر واردکننده یا تولیدکننده هستید لازم است شناسه کالا را از سامانه جامع تجارت دریافت نمایید. اگر بازرگان هستید شناسه کالا را از تأمین کننده خود دریافت کنید . اگر هیچ کدام از این موارد امکان پذیر نیست می‌توانید شناسه کالا یا خدمت خود را خریداری نمایید. البته درحال حاضر شناسه‌هایی که خریداری می‌شود چندین ماه زمان میبرد تا تخصیص نرخ ارزش افزوده و ثبت در stuffid تعریف شود تا آن زمان لازم است از شناسه های عمومی استفاده گردد.

با وجود کلیک روی دکمه ارسال ، صورتحساب ارسال نمی شود!

لازم است روی دکمه برسی وضعیت در صفحه ی کد یکتای مالیاتی کلیک شود و در صورت غیرفعال بودن کد یکتا مراحل فعال سازی مجدد مطابق فیلم اموزشی «اتصال مجدد کد یکتا به کارپوشه » اقدام گردد.

آیا امکان ارسال فاکتور اصلاحی ، ابطالی ، برگشت از فروش با شماره سریال مرجع وجود دارد ؟

بطور کلی سریال صورت حساب در سامانه مودیان یکتا می باشد و سریال صورتحساب اصلاحی ، ابطالی ، برگشت از فروش نمی‌تواند با سریال صورتحساب مرجع یکسان باشد. لازم است شماره صورتحساب‌ها متفاوت و صعودی باشد.

چرا یکی از فاکتور ها در سامانه صورتحساب آسان ارسال موفق ثبت شده در کار پوشه عدم نیاز به واکنش ثبت شده است؟

صورتحساب‌های نوع 2 برای مصرف کننده نهایی تعریف شده اند و نیازی به واکنش ندارند در صورتی که خریدار مودی مالیاتی باشد لازم است صورتحساب نوع یک با درج کد اقتصادی خریدار ثبت گردد .

امکان درج رقم اعشاری در مبلغ واحد تا چند عدد مقدور است؟

امکان ورود مبلغ واحد به صورت اعشاری تا 8 رقم به صورت برشی وجود دارد و در محاسبات اعمال می‌شود.

خطای مقدار فیلد «تاریخ و زمان صدور صورتحساب(میلادی)» از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست.

مهلت ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان 12 روز از تاریخ صدور می باشد.

چرا در ثبت شناسه ملی و کد اقتصادی مشتریان مشارکت مدنی خطا داده میشود؟

درخصوص مشتریان مشارکت مدنی، لازم است در هر دو فیلد همان کد 11 رقمی مشارکت مدنی وارد شود.

کد کالای من در STUFFID یافت نمی‌شود چه کاری باید انجام دهم؟

برای استفاده از کد کالا و یا خدمت عمومی باید به دو نکته توجه داشته باشید 1. نرخ ارزش افزوده 2. در قسمت شرح کالا یا خدمت باید شرح کالا یا خدمت را کامل و دقیق ثبت فرمایید.برای دریافت باید درخواست را در GS1 ثبت گردد و بعد از تقصیص نرخ ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی ثبت می گردد و پس از ان قابل استفاده می باشد مدتی در STUFFID ثبت میشود و قابل استفاده میگردد.

علت نامعتبر بودن فاکتور نوع 2 در الگو صادرت چه می باشد ؟

بطور کلی الگوی صادرات در صورتحساب های نوع یک قابل ثبت می باشد و اگر صورتحساب صادراتی مربوط به کالا می باشد و شماره کوتاژ و اظهارنامه گمرکی موجود است باید صورتحساب نوع یک ثبت گردد در غیر این صورت لازم است از الگو فروش و صورتحساب نوع دو استفاده شود .

اگر بخواهیم در صورتحساب‌های نوع 2 مشخصات خریدار را وارد کنیم، چه باید کرد؟

در صورتحساب‌های نوع 2 امکان ثبت اطلاعات خریدار وجود دارد و صرفا برای خریدار اعتبار مالیاتی محسوب نمی‌شود. لازم به ذکر است که کد پستی و کد ملی خریدار (در صورت ثبت کردن) در کارپوشه درج می‌گردد.

چطور باید برای مشتریان مصرف‌کننده نهایی که کد اقتصادی انها در دسترس نیست صورتحساب الکترونیکی صادر نمود؟

برای مشتریانی که مصرف‌کننده نهایی هستند ، صدور صورتحساب نوع 2 صادر می شود و نیازی به معرفی مشتری نمی باشد.

در صورتحساب ارسالی ستونی به نام سهم نقدی از پرداخت ایجاد شده عدد این ستون از کجا آورده شده ؟

این ستون‌ها بر اساس قواعد اعلام شده از سوی سازمان، اطلاعات واردشده توسط شما و پس از زدن دکمه تازه کردن محاسبه می‌شود.

چرا نمی توان برای ایجاد مشتری حقوقی از کد اقتصادی (که با 41 آغاز می شود ) استفاده نمود؟

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، شناسه ملی به عنوان کد اقتصادی استفاده خواهد شد و دیگر نباید از کد اقتصادی قدیمی استفاده کرد.

خطای در مقدار وارد شده در فیلد «شماره گذرنامه خریدار» الگو(^[A-Za-z][0-9]{8}$) رعایت نشده است، چه زمانی رخ می دهد؟

فیلد شماره گذرنامه مربوط به اتباع خارجی بوده و برای سایر مشتریان باید خالی باشد.

فاکتور برگشت از فروش توسط خریدار رد شده (بعلت اشتباه محاسباتی مبلغ برگشتی توسط خریدار) آیا بابت این فاکتور رد شده اعتباری برای فروشنده لحاظ می‌گردد؟

ابتدا لازم است صورتحساب برگشت از فروش ثبت شده ابطال گردد. سپس وضعیت صورتحساب مرجع بررسی شود. اگر در وضعیت ابطال شده قرار داشته باشد، لازم است صورتحساب جدید صادر نمایید. در غیر اینصورت یک صورتحساب برگشت از فروش جدید صادر نمایید و شماره منحصر به فرد صورتحساب مرجع اولیه را در آن درج کنید.

صورتحساب در وضعیت ارسال مجدد است اما فاکتور مورد نظر در هیچ گزارشی دیده نمی‌شود. این خطا به چه علت رخ می‌دهد؟

زمانی که شما دو مرتبه کد یکتا ثبت کرده باشید و ثبت دوم را به عنوان پیش فرض ذخیره کرده باشید این خطا رخ میدهد. برای مشاهده صورتحساب در کد یکتای قبل لازم است وارد کد یکتای مالیاتی قبل شوید و ردیف موردنظر را انتخاب کنید و روی دکمه بررسی وضعیت کلیک نمایید.

رند کردن اعداد در سامانه مودیان به چه صورت است؟

طبق قوانین سامانه مودیان اعداد اعشاری به صورت برشی محاسبه می‌شوند و نه رند به نزدیکترین عدد. در غیر اینصورت صورتحساب ارسالی مورد پذیرش سامانه مودیان نخواهد بود.

افرادی که کالاهای خود را از واسطه خریداری می‌کنند و بابت خریدشان فاکتور رسمی از طرف مقابل دریافت نمی‌کنند، آیا می‌توانند مبلغ خرید خود را در زمان ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در قسمت خریدهای خارج سامانه ثبت کنند؟

اگر بابت کالا یا خدمات دریافت شده، صورتحساب دارای ارزش افزوده دریافت شود، می‌توانید در بخش مشمول ثبت کنید اما اگر فاکتوررسمی ندارید نمی‌توانید ارزش افزوده را به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ کنید.

چرا فاکتورهای ابطالی ،از فروش فصل زمستان کم نگردیده است؟

اگر تاریخ صدور صورتحساب ابطالی در زمستان صادر شده باشد و در وضعیت تأیید شده یا عدم نیاز به واکنش باشد، در اظهارنامه محاسبه می‌شود. در غیر اینصورت در اظهارنامه محاسبه نمی‌شود و می‌توانید در ستون «خارج از سامانه مودیان» رقم مربوطه را به شکل منفی ثبت کنید تا رقم نهایی ارزش افزوده موردنظر حاصل گردد.اگر تاریخ صدور صورتحساب ابطالی مربوط به فصل جاری باشد در اظهار نامه فصل جدید لحاظ میگردد.

در صورتیکه شخص حد مجاز فروش را رد کرده باشد برای افزایش حد مجاز چه کاری باید انجام دهد؟

از دو طریق میتوانید حد مجاز خود را افزایش دهید. 1. مراجعه به ممیز مالیاتی جهت صدور قبض ارزش‌افزوده و پراخت آن. در اینصورت لازم است پس از پرداخت از ممیز بخواهید که در سامانه تیکتینگ > سامانه مودیان> حد مجاز ماده 6 ، یک تیکت ثبت کند و درخواست افزایش سقف دهد. 2. صدور قبض بصورت اینترنتی از طریق سامانه tp.tax.gov.ir و پرداخت اینترنتی آن.

چطور می‌توانیم در سال مالی جدید، فاکتور برگشت از فروش برای سال قبل صادر کنیم؟

اگر کل صورتحساب برگشت داده شده است میتوانید آن را ابطال کنید. در غیر اینصورت می‌توانید بطور عادی صورتحساب برگشت از فروش را ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که نرخ ارزش‌افزوده در صورتحساب‌های ارجاعی با نرخ ارزش‌افزوده در صورتحساب مرجع یکسان می‌باشد.

زمانی که با خطای مقدار فیلد «نرخ مالیات بر ارزش افزوده با اطلاعات سامانه منطبق نیست» مواجه شدیم چه کاری باید انجام دهیم؟

نرخ ارزش افزوده شناسه کالا را چک کنید تا با نرخ ارزش افزوده وارد شده از سوی شما یکسان باشد. لازم به ذکر است نرخ ارزش افزوده اکثر شناسه کالا و خدمت ها در سال جدید 10درصد می‌باشد. اگر موارد بالا چک شد و مشکل شما حل نشد باید به کار پوشه سامانه مودیان مراجعه کنید و تاریخ مشمولیت ارزش افزوده خود را ثبت نمایید.

اگر تاریخ صورتحساب را اشتباه زده باشیم آیا امکان ارسال مجدد صورتحساب وجود دارد؟

بطور کلی اصلاح تاریخ صورتحساب صرفا به تاریخ پس از صورتحساب مرجع امکان پذیر است. درصورتیکه صورتحساب توسط خریدار تأیید شده است، نیاز به اقدام دیگری نیست. اگر قصد اصلاح تاریخ به قبل از تاریخ صورتحساب مرجع را دارید در اینصورت ابتدا یک صورتحساب جدید به تاریخ مورد نظرصادر وارسال نمایید .درصورت موفق بودن ارسال ،صورتحساب قبلی را ابطال نمایید.

برای اشخاص حقوقی در قسمت (ثبت مشتری جدید) خطای «پرونده فعال ندارد» نمایش داده می‌شود درحالیکه در استعلام شناسه ملی پرونده فعال است چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

برای فعال‌شدن سرویس استعلام مشتری لازم است ابتدا کدیکتا مالیاتی در وضعیت فعال قرار داشته باشد. برای این منظور روی گزینه بررسی وضعیت در صفحه کد یکتا مالیاتی کلیک کنید. سپس امکان استعلام کد اقتصادی فراهم خواهد شد.

آیا می‌توان از کد اقتصادی قدیمی هنگام صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده نمود؟

سامانه مودیان صرفا با کد اقتصادی جدید کار می‌کند و در صورت صدور صورتحساب با کد اقتصادی قدیمی، برای مشتری اعتبار مالیاتی محاسبه نخواهد شد و صورتحساب در حکم نوع 2 تلقی می‌شود.

اگر هنگام صدور صورتحساب کد اقتصادی خریدار اشتباه وارد شده باشد، چه مشکلی پیش می‌آید و چگونه می‌توان آن را اصلاح کرد؟

در صورتحساب‌های نوع 1، اگر کد اقتصادی خریدار معتبر نباشد روند ارسال صورتحساب با خطا مواجه می‌شود و صورتحساب وارد کارپوشه نمی‌شود. در صورتیکه فروشنده فاکتور را اشتباه صادر کرده باشد، می‌تواند آن را باطل کند و مجدد صورتحساب صادر کند.

نام مشتری چه تاثیری در صورتحساب ارسالی دارد؟

نام مشتری هیچ تاثیری در صورتحساب ارسالی ندارد و صرفا در نسخه چاپی نمایش داده می‌شود. نام مشتری بر اساس کد اقتصادی و اطلاعات درج شده در پرونده مالیاتی خریدار، در سامانه مودیان درج میگردد.

برای بدست آوردن کد اقتصادی در سامانه مودیان چه باید کرد؟

بطور کلی لازم است کد اقتصادی را از خریدار درخواست کرد. همچنین امکان استعلام کد اقتصادی بر اساس کد / شناسه ملی از طریق میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس https://tax.gov.ir/action/do/InquiryNationalID وجود دارد. کد اقتصادی برای افراد حقوقی همان شناسه ملی است. برای افراد حقیقی، کد اقتصادی معادل کدملی به علاوه شماره پرونده (0001 برای پرونده اول، 0002برای پرونده دوم و ...) می‌باشد. کد اقتصادی برای مشارکت مدنی همان شناسه ملی مشارکت مدنی (یک عدد 11 رقمی که با 6 آغاز می‌شود) و کد اقتصادی برای اتباع غیر ایرانی، یک کد 12 رقمی می‌باشد.

افراد حقیقی که پرونده مالیاتی دارند چه زمانی با خطای «طول مقدار وارد شده در فیلد شماره اقتصادی خریدار» کوچکتر از حداقل حد مجاز است مواجه می‌شوند؟

در خصوص افراد حقیقی، کد اقتصادی جدید به صورت کد ملی بعلاوه 0001 می‌باشد و در صورتیکه چند پرونده مالیاتی برای مودی ثبت شده باشد کد دوم می‌تواند 0002 یا بیشتر باشد. برای بررسی بیشتر کد اقتصادی به سامانه مودیان مراجعه کنید. https://tax.gov.ir/action/do/InquiryNationalID

در قسمت نوع ارز چه مقداری باید وارد شود؟

صرفا مقادیر موجود در استاندارد ایزو 4217 مجاز می‌باشند. بطور مثال برای ریال از IRR، برای دلار از USD و یورو از EUR استفاده می‌شود.

در صورتیکه فاکتورهای برگشت از فروش زیادی داشته باشیم چه کارهایی باید انجام دهیم.؟

از بخش آموزش نحوه ایجاد صورتحساب دسته ایی را مشاهده نمایید .نکته مهم در فاکتور های بر گشت از فروش اینکه حتما اقلام باقی مانده در سفارش درج گردد نه اقلام عودت داده شده

چطور می‌توانیم نرخ ارزش‌افزوده یا شناسه کالاهای ثبت شده را به صورت دسته‌ای ویرایش کنیم؟

جهت جایگزین جزئیات کالا و خدمات به صورت دسته‌ای می توانید مشابه روند ایجاد دسته‌ای، فایل اکسل مربوطه را آماده و بارگذاری نمایید. سامانه بطور خودکار بر اساس شماره قطعه، مشخصات را جایگزین می‌نماید.

به چه علت فاکتور ابطالی در کارپوشه با عدد صفر نشان داده میشود.؟

صورتحساب ابطالی در اصل جایگزین صورتحساب مرجع میشود برای اینکه تاثیرآن در جمع فروش بی اثر شود بطور خودکار در کارپوشه صفر نشان داده میشود.

هنگام درج مبلغ در صورتحساب تا چند رقم اعشار را میتوان وارد کرد؟

برای ثبت مبلغ واحد (ریال) تا 8 رقم اعشار و مبالغ ارزش تا 4 رقم اعشار را میتوان وارد کرد.

در برخی از فاکتورها رقم ارزش‌افزوده که توسط نرم‌افزار محاسبه می‌شود با رقمی که کاربر در فاکتور اصلی خود دارد متفاوت است، این اختلاف در مجموع رقم فاکتور اصلی و فاکتور ارسالی را چگونه برطرف کنیم؟

مبلغ ارزش‌افزوده مطابق فرمول‌های سازمان (به صورت برشی و نه گرد کردن) محاسبه می‌شود. درصورت تغییر رقم ارزش‌افزوده، صورتحساب توسط سامانه مودیان پذیرفته نخواهد شد.

علت اینکه صورتحساب ابطالی در کارپوشه با عدد صفر نشان داده می‌شود، چیست؟

صورتحساب ابطالی در اصل جایگزین صورتحساب مرجع می‌شود. برای اینکه تاثیر آن در جمع فروش بی اثر شود بطور خودکار در کارپوشه مبلغ صفر درج می‌گردد.

خطای فیلد شماره مالیاتی صورتحساب با اطلاعات سامانه منطبق نیست؟

ابتدا کار پوشه سامانه مودیان بررسی شود.اگر صورتحساب با همان شماره منحصر بفرد درج شده بود ، از اقدام سریع صورتحساب بررسی شود.اگر صورتحساب قابل رویت بود.وارد نرم افزار صورتحساب آسان شوید و روی گزینه زرد رنگ صورتحساب کلیک کنید و بعد گزارش صورتحساب و بعد استعلام کلی لحاظ گردد، تا وضعیت صورتحساب داخل سامانه موفق شود.

پس از ارسال صورتحساب، وضعیت IN PROGRESS نمایش داده می‌شود.

این وضعیت زمانیست که صورتحساب به کارپوشه ارسال شده و در صف تحلیل و بررسی سامانه مودیان قرار دارد.

چه زمانی با خطا 0303301 مواجه میشویم وچطور میتوانیم این خطا را برطرف کنیم؟

زمانی که شناسه کالایی بعد از تاریخ صدور صورتحساب به کارپوشه اضافه شود این خطا را میدهد.برای حل این خطا شما میبایست از شناسه کالا دیگر استفاده کنید.

با اینکه نرخ ارزش افزوده داخل نرم افزار 10 درصد تعیین شده است .همچنان زمان ارسال فاکتور خطای ارزش افزوده داده میشود؟

این خطا مربوط به عدم درج ثبت مشمولیت ارزش افزوده (پرونده ارزش افزوده )در کارپوشه میباشد .

آیا می توان نام کاربری و رمز عبور مجزا برای یک شرکت درخواست داد؟

برای این منظور لازم است یک ثبت نام مجدد با ایمیل و رمز عبور دلخواه ، انجام گردد و در نهایت ایمیل رو در تیکت به ما اعلام کنید تا برای ان ایمیل هم دسترسی لازم داده شود

امکان حذف صورتحسابهایی که ارسال شده است وجود دارد؟

امکان حذف صورتحساب هایی که سابقه ارسال دارند وجود ندارد. اما امکان بایگانی کردن صورتحساب ها وجود دارد.

آیا بابت خرید اشتراک از صورتحساب اسان به شرکت خریدار ، فاکتور داده می شود؟

بله، یک صورتحساب الکترونیک برای شما صادر خواهد شد و از طریق کارپوشه برای خریدار قابل رویت خواهد بود و همچنین پس از ارسال صورتحساب در کارپوشه امکان بارگیری صورتحساب از قسمت خدمات قابل بارگیری خواهد بود